familias en situaciones de pobreza y de exclusión en la era covid 19
19516

Familias en riesgo de exclusión en la era COVID-19

El confinamiento derivado del coronavirus ha tenido un fuerte impacto, no solo sanitario, sino también económico y social, acelerando situaciones de pobreza y exclusión de personas que ya atravesaban grandes dificultades antes de la pandemia. La magnitud de la oleada de pobreza y exclusión que se viene es aún desconocida. Antes de la emergencia sanitaria se contabilizaban 8,5 millones de personas en situación de exclusión social, una cifra que se estima que alcance los 14,5 millones en la era COVID-19 o, lo que es lo mismo, alcanzar al 31% de la población, frente al 18,4% actual. Así, se desencadenaría una crisis sociolaboral sin precedentes.

Personas con discapacidad, familias monoparentales, personas en desempleo de larga duración constituyen algunos de los segmentos de la población más expuestos a la exclusión, ante sus grandes dificultades de acceso al mercado laboral. Hablamos con 6 mujeres sobre el impacto social que la COVID-19 ha tenido en su vida y la importancia del empleo para salir adelante.

Consulta la campaña #EmergenciaPorElEmpleo aquí

“Esta situación nos ha demostrado que la unión hace la fuerza y que el respeto es fundamental si queremos seguir todos adelante»

Jessica Lozano, joven de 25 años con discapacidad intelectual

Jessica empezó a trabajar como recepcionista en un despacho de abogados dos meses antes de que se decretase el estado de alarma, una experiencia laboral que llevaba esperando mucho tiempo. Se había acostumbrado a ir a trabajar todos los días y estaba feliz con sus nuevas responsabilidades y compañeros de trabajo, cuando todo se truncó y se vio obligada a quedarse en casa sin poder trabajar más. “En mi caso, el teletrabajo no ha sido una opción. Mi trabajo tiene que ser presencial”. Afortunadamente se encuentra en permiso retribuido, una situación que le permite estar más tranquila económicamente. Sin embargo, “para mí, esta crisis ha supuesto un parón a nivel de desarrollo profesional” destaca.

El confinamiento ha sido la ocasión perfecta para seguir aprendiendo gracias a los cursos online. “He estado haciendo un curso online de comunicación comercial. Hay mucha oferta y muchos cursos interesantes. Quizá me haga otros.  Es importante estar en continuo movimiento para poder encontrar trabajo” afirma, convencida de que la formación es fundamental para conseguir un empleo.

Jessica se considera positiva y aunque, como todos, tiene días malos, prefiere mirar el lado bueno de esta situación. “Esta crisis nos ha demostrado que la unión hace la fuerza y que el respeto es fundamental si queremos seguir todos adelante. Tenemos que ayudarnos los unos a los otros”.

Aun así, es consciente de las dificultades y el fuerte impacto que ha tenido el confinamiento en muchas familias que han perdido el empleo o en aquellas personas con discapacidad que han perdido su rutina, como ha sido su caso. Para ella, la parte social ha sido la más difícil de sobrellevar. “No es lo mismo hacer una videollamada que estar con la gente en persona”. Jessica ha mantenido la relación con sus compañeros de trabajo. Además, es locutora del programa de radio Gigantes de la Fundación Adecco y, como de costumbre, cada martes y jueves se reúnen para sacar adelante nuevos programas, aunque ahora tenga que ser todo vía telemática.

A los gobernantes les pediría que pusieran recursos a la disposición de las personas en desempleo. Jessica también señala la importancia de que las empresas, los políticos y la sociedad, en general, sean más empáticos. En sus palabras, “con la empatía se pueden conseguir muchas cosas”.

Durante la emergencia sanitaria, la Fundación Adecco puso en marcha un programa de voluntariado llamado “Estamos en contacto” donde voluntarios de empresas adheridas al programa se ponen en contacto con personas en situación de vulnerabilidad. Jessica forma parte del programa y un voluntario habla con ella todos los días para ver cómo está y cómo se siente. “La Fundación Adecco no solo me está ayudando en la parte del empleo, sino que están pendientes de cómo estamos todos los días. Mi familia y yo estamos muy agradecidos por el apoyo que no está brindando la Fundación Adecco”.

“A nivel social, la crisis de la COVID-19 supone un retroceso bastante grande, donde las desigualdades son cada vez mayores”

Beatriz Soriano, familia monoparental con una hija de 17 años y discapacidad física adquirida

Beatriz (41 años) se encontraba trabajando como administrativa en una empresa antes de que se desatara la emergencia sanitaria y fue durante la misma cuando su contrato terminó. No pudieron renovarle pese a que “tenía muchas esperanzas en poder seguir trabajando allí pues veía que podría darse la posibilidad y desarrollar una carrera en esa empresa”; pero nadie contaba con la COVID-19. Desde entonces se encuentra en búsqueda activa de empleo, aunque, desde su experiencia, “es casi imposible, no hay ofertas de empleo”.

Beatriz tuvo un accidente de tráfico hace años que le dejó lesiones en el lado izquierdo del cuerpo, una discapacidad física adquirida que le limita a la hora de trabajar. “Me he planteado muchas veces buscar trabajo en otro sector, pero con las limitaciones físicas que tengo es una búsqueda muy reducida. No puedo trabajar de pie, no puedo trabajar limpiando… Ahora es aún más complicado encontrar una oferta que me encaje”.

En la situación actual, Beatriz intenta mantenerse optimista sobre todo ahora que poco a poco vamos retomando el ritmo, “esa actitud es la que nos mantiene en pie”, señala. Sin embargo, considera que esta crisis no ha sacudido la escala de valores de nuestra sociedad ni nos ha convertido en mejores personas, sino más bien lo contrario: “lo único que está haciendo es llevarnos a 50-70 años atrás, un retroceso bastante grande, donde las desigualdades son cada vez mayores”.

Durante el confinamiento, muchas personas han optado por formarse a través de cursos gratuitos para así mejorar su empleabilidad. En el caso de Beatriz no ha podido ser así. “Me hubiera encantado dedicar este tiempo a la formación, pero en mi casa no tenemos ordenador ni internet”. La brecha digital es otra de las problemáticas que ha sacado a relucir esta crisis, muy visible sobre todo en el caso de los niños. Beatriz nos afirma que “por suerte, el instituto de mi hija le ha mandado un ordenador para que pueda hacer los deberes”.

Su situación económica es bastante compleja ya que su único ingreso es una pensión que debe cubrir para los gastos de dos personas. Beatriz cobra la pensión de incapacidad permanente total a consecuencia de las lesiones del accidente de tráfico. El SEPE le ha denegado el paro pese a cumplir con los requisitos para solicitar el subsidio excepcional por fin de contrato temporal. “Cobrar esto es lo que me ayudaría ahora mismo”. Desde Fundación Adecco, su consultora de referencia, Jessica, le está ayudando a tramitar la solicitud de la prestación, así como a buscar nuevas oportunidades laborales. “Por muy optimista que seas, siempre puedes decaer. Desde Fundación Adecco nos están ayudando con las ofertas, pero también a subirnos el ánimo. Se implican mucho”.

“Llevo sin ingresos desde abril”

Gimena Correa, familia monoparental con dos hijos de 10 y 4 años

Gimena trabajaba como auxiliar de ayuda a domicilio antes de la pandemia, uno de los sectores que más se ha visto afectado dado que las personas mayores –principales usuarios de estos servicios– son uno de los segmentos más vulnerables a la COVID-19. Así, desde las primeras semanas de esta crisis, fueron muchas las personas mayores que se dieron de baja de los servicios por el miedo y el riesgo de contagio que existía. Gimena trabajó por última vez el día 13 de marzo cuando la empresa cesó sus servicios. Sin embargo, hasta el día 17 de abril no le dieron más noticias. “Me llamaron para decirme que no me renovaban el contrato, que justamente vencía esa semana, por falta de usuarios suficientes”.

Al no llevar más de un año trabajando, Gimena no pudo solicitar el paro y tuvo que atenerse al subsidio excepcional, un pago que todavía no ha recibido. De este modo, Gimena no ha tenido ningún ingreso desde principios de abril que fue cuando cobró la nómina. “Me pagaron hasta el día 13 de marzo que fue cuando me mandaron a casa. Desde entonces no he tenido ningún ingreso”. Afortunadamente, Gimena ha podido apoyarse en su madre que le ha ayudado dentro de sus posibilidades con la comida y otros gastos básicos, pero “ella también tiene su casa y su familia y tampoco cobra mucho dinero”.

Gimena es una persona optimista, aunque los vientos soplen en contra, y confía en que “siempre tiene que haber una luz”. Esta semana el SEPE le comunicó que a partir de junio empezará a cobrar el subsidio por desempleo y carga familiar, una noticia que le ha aliviado y devuelto la confianza y la fuerza.

Sin embargo, el confinamiento no ha sido fácil para ella. Madre de dos niños de 10 y 4 años y con una gran incertidumbre económica, estos meses han sido muy preocupantes. “He vivido situaciones de estrés hasta el punto de tener crisis de ansiedad”.

En cuanto a la búsqueda de empleo, se encuentra ahora mismo inmersa en una búsqueda activa donde la Fundación Adecco le está dando apoyo y asesoramiento a través de su consultora de referencia, Delia. Gimena está abierta a cambiar de sector si fuera necesario. “No me cierro a ninguna de las oportunidades o posibilidades que pueda haber”, asegura con voz optimista. Confía en que esta crisis que nos ha pillado a todos por sorpresa, debe traer cambios a nuestra sociedad. “No sé qué va a cambiar, pero seguro que no nos dejará indiferentes.

Joan Touloupe, madre desempleada con 3 hijos menores de edad

Joan es madre de tres hijos de 10, 12 y 17 años y ese es el principal motivo por el que necesita un empleo. Cuando llegó de Nigeria aprendió castellano y consiguió varios empleos temporales a través de Adecco. Pero cuando se aprobó el estado de alarma, la empresa en la que trabajaba le dijo que debían reducir gastos y no la podían mantener. “Ahora no tenemos nada; estoy intentando conseguir un subsidio, pero todavía no me han contestado. Nos ayudan las entidades solidarias como Karibu o YMCA, que apoyan a mis hijos con las clases escolares. Si no es por ellos, no sé cómo lo haría”.

Aunque su situación es muy complicada, ella siempre es optimista “seguro que algo sale, aunque no sea algo fijo”. Esta confianza se debe también a su experiencia en diferentes áreas y a su disponibilidad para trabajar en lo que se pueda: limpieza, como mozo de almacén, preparación de pedidos, etc. “Estoy dispuesta a trabajar en lo que salga: no puedo estar sin trabajo teniendo niños”. Sobre este mismo punto, advierte de la necesidad de que las empresas se replanteen dar contratos con mayor estabilidad para las madres con hijos pequeños a su cargo

La Fundación Adecco le está ayudando a buscar trabajo a través de María, la consultora que se le ha asignado. Sin embargo, desde las administraciones estas ayudas tardan en llegar “He intentado hacer muchas consultas, pero nadie me contesta. Las citas del SEPE no funcionan y no contestan ni al correo ni al teléfono. También he intentado apuntarme como demandante de empleo porque lo piden muchas empresas que buscan trabajadores, pero no lo consigo”. Joan opina que esto es lo más prioritario en las administraciones y donde los gobernantes deberían centrar sus esfuerzos: ”que se agilicen las gestiones tanto para buscar empleo como para que los subsidios y ayudas lleguen a tiempo”.

“Las ayudas tienen que llegar a tiempo y se debería perseguir y penalizar las irregularidades de las empresas»

Ana Muñoz, desempleada y familia monoparental

Ana lleva muchos años luchando para sacar adelante a su hijo de 10 años, lidiar con el pago de una hipoteca y hacer frente a todos los gastos de se le van surgiendo. Uno de ellos es el mantenimiento de un coche, que hasta que empezara la crisis del coronavirus, p loutilizaba para ir a trabajar a la fábrica se de piezas de automóvil. “Yo tenía un trabajo con un buen salario y ahora, imagínate, sin trabajo ya no puedo hacer nada. Me han tenido que dar unas ayudas para comida y todo. También estoy teniendo que hacer frente a pagos e impuestos y me he quedado sin nada”, confiesa con resignación.

Eligió el sector del metal porque, aunque es muy duro físicamente, está mejor remunerado que otros. Pero con la crisis del coronavirus, mandaron a todos a casa y con malas perspectivas para el futuro. Además, sus contratos eran mensuales, por lo que la ayuda que le correspondería por el ERTE, que aún no le ha llegado, es sólo para un mes. Así, ha tenido que pedir el paro, algo que le ha truncado sus planes de futuro: “yo no quería tocarlo (el paro) porque tenía planes de poder guardarme estos meses acumulados para poder estudiar y formarme en el futuro”.

Aunque la desescalada ya ha comenzado y, progresivamente, vamos entrando en nuevas fases, su situación sigue parada: “tengo muchos compañeros que han vuelto a trabajar, pero dicen que la cosa está muy floja y que, para los que no somos fijos, va a ser difícil volver.” Sin embargo, Ana tiene mucha confianza en sí misma y está acostumbrada a vivir al día: “me he pasado la vida con contratos temporales en fábricas, yéndome a la calle cuando se acababa el trabajo. Ahora tengo que buscarme la vida porque no tengo nada. Hago algunos “apaños” vendiendo ropa que ya no uso y de ahí saco algo”.

La Fundación Adecco le ayuda a buscar un trabajo que se adapte a sus necesidad y está pendiente de ellas a través de Cristina, su consultora de integración.

Mientras tenga salud, mirará con optimismo hacia el futuro, aunque cree que esta crisis no nos va a cambiar como sociedad y la gente seguirá mirando por sus intereses. En este sentido, Ana se lamenta de que muchas de las normas establecidas por el Gobierno para proteger a los trabajadores no se están cumpliendo por parte de las empresas: “las ayudas tienen que llegar a tiempo y se debería perseguir y penalizar las irregularidades que se están produciendo.” Quien sí le ayuda es la Fundación Adecco, que la acompaña en la búsqueda de empleo y le manda ofertas que se ajustan a sus necesidades.

«Cuando ya estábamos al límite, prácticamente sin alimentos, me llamaron para trabajar»

Lucero, la cara positiva de la pandemia

Lucero es la cara positiva de la pandemia. Antes del 14 de marzo, en su casa sólo trabajaba su hija, que estaba embarazada de 6 meses, y con su sueldo mantenía a sus padres. Sin embargo, cuando se decretó el estado de alarma, le hicieron un ERTE y se quedaron sin ingresos (el pago del ERTE aún no ha llegado). La emergencia por su situación saltó gracias al proyecto de voluntariado Estamos en Contacto, de la Fundación Adecco. Ángeles, la voluntaria que se encargaba de hablar diariamente con ella y acompañarla telefónicamente durante el confinamiento, dio la voz de alarma a los responsables del Voluntariado y se comenzó a trabajar en red con Servicios Sociales y entidades asistenciales para que Lucero tuviera una oportunidad laboral lo más rápido posible. De esta manera, se detectó una oferta vacante en Eurocen, empresa de Outsourcing del grupo Adecco, que presta sus servicios en la planta de Valdemoro de El Corte Inglés, y la contrataron.

Sobre Ángeles, su voluntaria, relata con emoción que “ha sido un ángel para mí, porque me llamó cuando estábamos prácticamente sin alimentos. Gracias a su gestión entré a trabajar en la nave de Valdemoro del El Corte Inglés. Esto fue en pleno confinamiento, cuando ya estábamos al límite, sin ningún sueldo y sin que llegaran los paros del ERTE de mi hija”.

Sus contratos duran de 15 días, pero ya lleva más de un mes trabajando en un departamento donde se gestionan los pedidos online “en mi nave hacemos el almacenamiento y surtido de productos que llegan de ropa y menaje. Cuando hay un pedido, se sacan del casillero y se manda a otra planta, que es la que hace el envío”, explica.

Lucero considera que esta situación nos va a sacudir de alguna forma, tanto personal como de forma grupal: “es algo terrible y quizás hemos tenido muchas cosas y no hemos valorado como debería ser. Es una sacudida para que uno tome conciencia y valore la vida y lo principal, que es la salud. Porque si no tienes salud, no tienes nada. Si estás enfermo, de qué sirve que tengas dinero”. Respecto al futuro, reconoce que es incierto porque en estas circunstancias “no sabes lo que va a pasar mañana. Sólo estoy confiando en Dios, que nos va a proveer, sobre todo ahora que viene un niño”.

A las autoridades les pide que piensen en todas las personas que realmente lo necesitan: “cuando te falta lo que no debería faltar, te sientes impotente. Y en cualquier momento te puede tocar de cerca esa situación. Pero eso les pediría que no se olviden de estas personas. Lo principal es la salud y el trabajo: con eso uno puede salir dignamente adelante”.

Fundación Adecco
prensa.fundacion@adecco.com
  • because g
    Posted at 08:00h, 20 junio

If you desire to grow your know-how simply keep visiting this web
    page and be updated with the newest news update posted
    here.

• g thing
    Posted at 15:54h, 21 junio

Pretty! This has been a really wonderful post. Thanks for supplying this info.

Posted at 11:35h, 24 junio

cbd oil that works 2020
    Howdy! I’m at work browsing your blog from
    my new iphone 4! Just wanted to say I love reading through your blog and look forward to all your posts!
    Carry on the excellent work! best rated cbd oil http://t.co/4kPhN7Ek0L cbd oil
    that works 2020 http://t.co/4kPhN7Ek0L

Posted at 06:48h, 26 junio

I was suggested this blog via my cousin. I’m no longer positive whether or
    not this publish is written by means of him as nobody else realize such precise
    about my problem. You’re wonderful! Thanks!

• travelnstay.in
    Posted at 14:11h, 26 junio

May I simply say what a comfort to uncover someone who actually knows
    what they are discussing on the web. You certainly know how to bring a problem to light and make it important.
    More and more people must check this out and understand this side of your story.
    I can’t believe you are not more popular because you most certainly have the gift.

• tinyurl.com
    Posted at 04:20h, 27 junio

Thanks on your marvelous posting! I certainly enjoyed reading it, you could be a great author.I will be sure to bookmark your
    blog and will come back from now on. I want to encourage continue your great
    job, have a nice morning!

• 13 grandes empresas unidas para frenar la brecha digital en familias en riesgo de exclusión social - Diversidad e inclusión
    Posted at 12:19h, 06 julio

[…] sus pupitres por pantallas de ordenador o tablets y no todos han podido hacerlo por igual. Muchas familias no disponían de dispositivos suficientes o conexión adecuada para completar el curso escolar del […]

• web hosting providers
    Posted at 22:42h, 21 julio

When someone writes an piece of writing he/she keeps the idea of a user in his/her brain that how a user
    can know it. Therefore that’s why this post is
    outstdanding. Thanks!

• best web hosting 2020
    Posted at 17:21h, 05 agosto

whoah this weblog is excellent i love reading your posts.
    Stay up the good work! You already know, a lot of
    people are looking around for this information,
    you could aid them greatly.

• website hosting
    Posted at 11:20h, 06 agosto

Woah! I’m really loving the template/theme of this blog.
    It’s simple, yet effective. A lot of times it’s very difficult to get that «perfect balance» between superb usability and visual appeal.
    I must say that you’ve done a superb job with this. In addition, the blog loads super quick for me on Firefox.
    Superb Blog!

• web hosting providers
    Posted at 14:32h, 07 agosto

You actually make it seem really easy together with your presentation however I find this matter to
    be really one thing which I believe I might by no means understand.
    It sort of feels too complicated and extremely huge for me.

I’m having a look forward on your next submit, I will attempt to get
    the grasp of it!

• web hosting services
    Posted at 01:23h, 14 agosto

Howdy, I believe your blog could be having browser compatibility problems.

Whenever I look at your web site in Safari, it looks
    fine however, when opening in IE, it’s got some overlapping issues.
    I merely wanted to give you a quick heads up! Aside from that, fantastic blog!

• hosting services
    Posted at 01:59h, 14 agosto

Its like you read my mind! You appear to know a
    lot about this, like you wrote the book in it or something.

I think that you can do with some pics to drive the message home a bit, but instead of that, this is
    wonderful blog. An excellent read. I will definitely be back.

Posted at 17:05h, 24 agosto

I have read so many articles or reviews regarding the blogger
    lovers but this piece of writing is really a pleasant article, keep it up.
    cheap flights 32hvAj4

Posted at 08:48h, 26 agosto

I don’t know if it’s just me or if perhaps everyone else experiencing
    issues with your website. It appears as though some of the written text
    on your content are running off the screen. Can somebody else please comment and let me know if this is happening to them
    too? This could be a problem with my internet browser because I’ve had this
    happen before. Thank you

Posted at 13:22h, 27 agosto

WOW just what I was searching for. Came here by searching for cheap flights

Posted at 01:01h, 28 agosto

Good information. Lucky me I found your blog by accident (stumbleupon).
    I have book-marked it for later!

• black mass
    Posted at 10:41h, 28 agosto

I like what you guys are up too. This sort of clever work and coverage!
    Keep up the fantastic works guys I’ve incorporated you guys to blogroll.

• black mass
    Posted at 05:13h, 31 agosto

Excellent beat ! I wish to apprentice while you amend
    your web site, how can i subscribe for a blog site?
    The account aided me a acceptable deal. I had been a little bit acquainted of this your
    broadcast offered bright clear concept

• website hosting services
    Posted at 20:30h, 31 agosto

Hi there! This post could not be written any better! Looking through this post reminds me
    of my previous roommate! He always kept talking about this.
    I most certainly will forward this information to him.

Fairly certain he’s going to have a very good read.

Thanks for sharing!

• Polly
    Posted at 11:47h, 16 noviembre

Hello would you mind sharing which blog platform you’re
    working with? I’m planning to start my own blog soon but I’m having
    a tough time making a decision between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
    The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I’m looking for something completely unique.
    P.S Sorry for being off-topic but I had to ask!

Posted at 22:45h, 17 noviembre

Aw, this was a very nice post. Taking the time and actual effort to produce a superb article…
    but what can I say… I put things off a whole lot and never seem
    to get nearly anything done.

Also visit my website http://www.quickregister.info/classifieds/user/profile/231331

Posted at 23:46h, 17 noviembre

If you want to grow your knowledge just keep visiting this website and be updated with the latest news update posted here.

Here is my web site – https://www.kiagoos.com/author/annabellemo/

Posted at 00:07h, 18 noviembre

I am really grateful to the holder of this website who has shared
    this great paragraph at at this place.

Here is my blog post :: https://bitcoinsunrise.org/

• Tru Beauty Cream Review
    Posted at 00:21h, 18 noviembre

Hello, you used to write fantastic, but the last several posts have been kinda boring?
    I miss your tremendous writings. Past few posts are just a
    little bit out of track! come on!

Feel free to surf to my homepage Tru Beauty Cream Review

• alphaiqbrain.com
    Posted at 02:40h, 18 noviembre

Article writing is also a fun, if you be familiar with after that you can write or else it
    is difficult to write.

Feel free to surf to my web blog – alphaiqbrain.com

• [ПЕРЕЙТИ]
    Posted at 03:56h, 18 noviembre

Hello there, I found your site via Google at the same time as looking for
    a related subject, your site got here up, it looks great.

I’ve bookmarked it in my google bookmarks.[X-N-E-W-L-I-N-S-P-I-N-X]Hello there, just was aware
    of your blog thru Google, and located that it’s truly informative.
    I am going to be careful for brussels. I’ll be grateful if you happen to
    continue this in future. Lots of other folks might be benefited out of your writing.
    Cheers!

Here is my web site … [ПЕРЕЙТИ]

• Cyalix Ingredients
    Posted at 05:46h, 18 noviembre

I just could not depart your website before suggesting that
    I really loved the standard info a person supply to your guests?
    Is going to be again frequently in order to investigate cross-check
    new posts.

My homepage :: Cyalix Ingredients

• Morris
    Posted at 09:07h, 18 noviembre

I am extremely impressed with your writing skills as well as
    with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you customize it yourself?
    Anyway keep up the nice quality writing, it is rare to see a great blog like this one today.

• Herbal Pure CBD Reviews
    Posted at 09:56h, 18 noviembre

Can I simply just say what a relief to uncover someone that truly
    knows what they’re talking about on the internet. You certainly understand how
    to bring an issue to light and make it important. More people should
    look at this and understand this side of your story.
    It’s surprising you are not more popular since
    you definitely possess the gift.

My site – Herbal Pure CBD Reviews

• こちら
    Posted at 11:50h, 18 noviembre

I would like to thank you for the efforts you have put in writing this site.
    I really hope to see the same high-grade content from you
    later on as well. In truth, your creative writing
    abilities has encouraged me to get my very own blog now 😉

Feel free to visit my blog post: こちら

• Bitte klicken Sie hier wenn Sie nicht automatische weitergeleitet werden.
    Posted at 13:06h, 18 noviembre

You got a very excellent website, Sword lily I noticed it through yahoo.

My web site – Bitte klicken Sie hier wenn Sie nicht automatische weitergeleitet werden.

Posted at 15:08h, 18 noviembre

I real lucky to find this internet site on bing, just what I was searching for 😀 as well
    saved to bookmarks.

My web blog :: http://superiortrt.org/

• Cyalix Male Enhancement Review
    Posted at 15:42h, 18 noviembre

I visited many web pages however the audio feature for audio songs
    existing at this web page is really superb.

Also visit my website … Cyalix Male Enhancement Review

• site en question
    Posted at 17:02h, 18 noviembre

I conceive this website contains some real excellent information for everyone :D.

Here is my website :: site en question

• Violette
    Posted at 01:30h, 19 noviembre

Have you ever thought about creating an e-book or
    guest authoring on other websites? I have a blog based on the same
    topics you discuss and would love to have you share some stories/information. I know my viewers would enjoy
    your work. If you’re even remotely interested, feel free to send me an email.

Posted at 03:52h, 19 noviembre

Thanks for all your effort on this site. My daughter
    really loves engaging in investigations and it is easy to understand why.
    My spouse and i notice all about the dynamic mode you
    offer vital guidance by means of your web site and as well as foster participation from people on the
    area and our favorite child is without question learning a whole lot.
    Have fun with the remaining portion of the year.

You have been doing a stunning job.[X-N-E-W-L-I-N-S-P-I-N-X]I’m
    extremely impressed with your writing skills as smartly as with the structure to your weblog.
    Is this a paid theme or did you customize it your self?
    Anyway keep up the excellent quality writing, it is rare
    to look a nice weblog like this one nowadays.

My homepage; http://general.thatsallclassified.com/genclass/user/profile/37089

• Florene
    Posted at 07:03h, 19 noviembre

Hello would you mind letting me know which web host you’re working with?
    I’ve loaded your blog in 3 different internet browsers and I must
    say this blog loads a lot faster then most. Can you recommend a good web hosting provider at a honest price?
    Kudos, I appreciate it!

Posted at 07:54h, 19 noviembre

Hi there friends, how is everything, and what you want to say regarding this
    article, in my view its genuinely amazing in support
    of me.

My website https://trubeautycream.com/

• Premium Hemp CBD Extract
    Posted at 09:09h, 19 noviembre

Hey just wanted to give you a quick heads up. The words in your post seem to be running off the screen in Safari.
    I’m not sure if this is a format issue or something
    to do with browser compatibility but I figured I’d post to let you know.
    The style and design look great though! Hope you get the problem
    resolved soon. Thanks

My site Premium Hemp CBD Extract

Posted at 14:48h, 19 noviembre

Every weekend i used to pay a visit this website, as i want enjoyment, for the reason that this this web page conations really
    good funny information too.

Feel free to visit my website http://www.freeglobalclassifiedads.com/user/profile/141547

• HeatBuddyReview
    Posted at 23:05h, 19 noviembre

Have you ever considered publishing an e-book or guest authoring on other blogs?
    I have a blog based upon on the same information you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know my visitors would appreciate your work.
    If you are even remotely interested, feel free to send
    me an e-mail.

Feel free to surf to my web-site; HeatBuddyReview

• Agility Fit Keto
    Posted at 23:15h, 19 noviembre

As soon as I discovered this site I went on reddit to share some of the love with them.

Check out my website … Agility Fit Keto

Posted at 23:56h, 19 noviembre

Hi, this weekend is pleasant in support of me, for the reason that
    this occasion i am reading this wonderful educational post here at my house.

My site: https://forum.bdaia.com/forums/users/jannettefregoso/

• Superior TRT Reviews
    Posted at 02:16h, 20 noviembre

Just wanna say that this is very helpful, Thanks for taking your time
    to write this.

Also visit my web site – Superior TRT Reviews

Posted at 03:24h, 20 noviembre

Good site! I really love how it is simple on my eyes
    and the data are well written. I am wondering how I could be notified when a new post has been made.
    I have subscribed to your RSS feed which must do the trick!
    Have a great day!

my web blog – https://mbnbabyblog.com/serious-skincare-4-easy-begin-enlarging-add-to-your-daily-skincare-system/

Posted at 04:11h, 20 noviembre

Great – I should definitely pronounce, impressed with
    your website. I had no trouble navigating through all tabs as
    well as related information ended up being truly
    simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it at all.
    Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or something, website theme .
    a tones way for your customer to communicate.
    Excellent task.

Also visit my web-site https://www.incubateur.artpartage.ca/One_Definition_Of_Success

• Organic Relief CBD Oil Review
    Posted at 04:22h, 20 noviembre

I have been exploring for a bit for any high-quality articles or weblog
    posts on this kind of area . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this website.
    Reading this information So i am happy to show that I have an incredibly just right uncanny
    feeling I found out just what I needed. I such a lot without
    a doubt will make sure to don’t forget this website and give it a look on a continuing basis.

Feel free to surf to my web blog :: Organic Relief CBD Oil Review

Posted at 07:03h, 20 noviembre

Good day very cool website!! Man .. Beautiful .. Superb ..
    I will bookmark your blog and take the feeds additionally?I’m
    happy to seek out a lot of useful information here within the post, we need develop more
    strategies in this regard, thank you for sharing.

Also visit my page – https://heatbuddy.net/

Posted at 07:47h, 20 noviembre

I think this internet site holds very excellent composed articles
    articles.

Feel free to visit my page … https://ketovippills.com/

Posted at 08:02h, 20 noviembre

Some truly nice stuff on this web site, I like it.

Take a look at my website – http://www.ecbay.com/user/profile/70945

Posted at 09:47h, 20 noviembre

I like the valuable information you provide in your articles.

I’ll bookmark your weblog and check again here frequently.
    I am quite certain I’ll learn lots of new stuff right here!
    Best of luck for the next!

Check out my site :: http://infiniterestoreskincare.com/

Posted at 10:27h, 20 noviembre

I beloved up to you will obtain performed right here.

The cartoon is tasteful, your authored subject matter stylish.
    nevertheless, you command get got an nervousness over that you
    want be handing over the following. unwell certainly come
    more beforehand again as precisely the similar just about a
    lot continuously inside case you protect this hike.

My web page http://superiortrt.org/

• HeatBuddy Heater
    Posted at 10:52h, 20 noviembre

I love what you guys are usually up too. This sort of clever work and coverage!

Keep up the great works guys I’ve included you guys to my blogroll.

Feel free to surf to my page :: HeatBuddy Heater

Posted at 11:24h, 20 noviembre

Well I definitely liked reading it. This article provided by
    you is very useful for proper planning.

My page :: http://eme.qhub.com/member/2080642

• Organic Green CBD Oil
    Posted at 11:39h, 20 noviembre

Wow, that’s what I was exploring for, what a information! existing here at this webpage, thanks admin of this website.

My web blog – Organic Green CBD Oil

• Cogni Boost Reviews
    Posted at 12:10h, 20 noviembre

Exceptional post but I was wondering if you could
    write a litte more on this topic? I’d be very thankful if you could elaborate a little bit
    further. Cheers!

my blog post – Cogni Boost Reviews

• Best Health CBD Reviews
    Posted at 13:04h, 20 noviembre

Magnificent goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you are just extremely great.
    I really like what you have acquired here, certainly like what
    you are stating and the way in which you say it. You make it entertaining and you still take care of to keep it smart.
    I can’t wait to read far more from you. This is really a tremendous site.

My web blog … Best Health CBD Reviews

Posted at 15:20h, 20 noviembre

I every time spent my half an hour to read this webpage’s articles
    or reviews every day along with a cup of coffee.

Also visit my homepage … http://ketoxr.net/

• Ultimate Keto Fuel Side Effects
    Posted at 05:20h, 21 noviembre

Simply wanna comment on few general things, The website design is perfect, the articles is very superb :D.

Feel free to visit my web site :: Ultimate Keto Fuel Side Effects

Posted at 07:17h, 21 noviembre

Hey terrific website! Does running a blog such as this
    take a lot of work? I’ve no understanding of computer programming however
    I had been hoping to start my own blog in the near future.
    Anyways, if you have any recommendations or tips
    for new blog owners please share. I know this is off topic but I just needed
    to ask. Many thanks!

my blog – http://fitnessketopills.com/

Posted at 08:07h, 21 noviembre

I’m really impressed with your writing skills and also with the layout on your blog.
    Is this a paid theme or did you customize it yourself? Anyway keep up the nice quality writing, it is rare
    to see a nice blog like this one nowadays.

My blog … http://superketomax.org/

• Tressa
    Posted at 09:41h, 21 noviembre

Hi there, this weekend is good for me, because this point in time
    i am reading this great informative post here at my home.

• Nick
    Posted at 10:48h, 21 noviembre

I think the admin of this web page is genuinely working hard in favor of his
    web site, because here every stuff is quality based data.

• Ida
    Posted at 17:12h, 21 noviembre

If you wish for to grow your experience just keep visiting this web site and be updated with the
    latest gossip posted here.

• Grown N Flow Biotin Gummies
    Posted at 19:15h, 21 noviembre

Lovely just what I was searching for. Thanks to the
    author for taking his time on this one.

My page … Grown N Flow Biotin Gummies

Posted at 23:15h, 21 noviembre

Thank you a lot for sharing this with all folks you actually recognize what you are talking approximately!
    Bookmarked. Kindly additionally discuss with my site =).
    We will have a hyperlink change contract among us!

Look at my site: https://www.mostawrd.com/groups/smoking-pipes-for-sale-the-various-and-the-stuffs-706745389/

Posted at 00:03h, 22 noviembre

I don’t ordinarily comment but I gotta tell appreciate it for the post
    on this perfect one :D.

Look into my web-site: http://divatrimketodiet.com/

• essay writer
    Posted at 02:05h, 22 noviembre

Really tons of very giod info!
    Best Essay writing
    essay writer https://essayhelpforall.com

• DivaTrim Keto Review
    Posted at 08:41h, 22 noviembre

I really appreciate your piece of work, Great post.

Feel free to surf to my blog – DivaTrim Keto Review

• Birgit
    Posted at 09:09h, 22 noviembre

What’s up, this weekend is fastidious for me, since this time i am
    reading this wonderful educational post here at my residence.

• Louisa
    Posted at 12:19h, 22 noviembre

No matter if some one searches for his necessary thing, so he/she wants to
    be available that in detail, thus that thing is maintained over
    here.

• Full Releaf CBD Oil
    Posted at 13:01h, 22 noviembre

Wonderful beat ! I would like to apprentice at the same
    time as you amend your site, how can i subscribe
    for a weblog website? The account helped me a appropriate deal.
    I were a little bit acquainted of this your broadcast offered bright clear idea

My website :: Full Releaf CBD Oil

• Pure Spectra CBD Reviews
    Posted at 13:24h, 22 noviembre

Absolutely indited written content, Really enjoyed looking at.

Feel free to surf to my web blog; Pure Spectra CBD Reviews

Posted at 14:03h, 22 noviembre

I view something really special in this internet site.

my webpage; http://pureketoextra.org/

• Mp3 Indirici
    Posted at 15:53h, 22 noviembre

I love reading a post that can make people think.
    Also, many thanks for permitting me to comment!

Feel free to surf to my blog post: Mp3 Indirici

• Keto Advance Pills
    Posted at 17:01h, 22 noviembre

F*ckin’ awesome issues here. I am very satisfied to look your article.
    Thanks so much and i am taking a look forward to contact you.
    Will you kindly drop me a mail?

Feel free to visit my web-site Keto Advance Pills

Posted at 17:13h, 22 noviembre

Wow! Thank you! I continually needed to write
    on my site something like that. Can I implement a portion of your post to my website?

Here is my web page; http://uniqueketochoice.org/

Posted at 19:04h, 22 noviembre

I?m not that much of a internet reader to be honest but
    your sites really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark
    your website to come back later on. All the best

Feel free to visit my homepage – http://Www.funkyfreeads.com/user/profile/215518

• Keto Slim Cuts Reviews
    Posted at 21:54h, 22 noviembre

wonderful issues altogether, you simply gained a new reader.
    What could you suggest in regards to your post that you simply made a few days in the past?
    Any certain?

Also visit my web page; Keto Slim Cuts Reviews

• pureketoextra.net
    Posted at 00:26h, 23 noviembre

It’s not my first time to pay a visit this site,
    i am browsing this web page dailly and get nice information from here daily.

my homepage :: pureketoextra.net

• XPro Drone Reviews
    Posted at 00:45h, 23 noviembre

This website was… how do I say it? Relevant!! Finally I’ve found something which helped me.
    Kudos!

Also visit my webpage :: XPro Drone Reviews

• ZYGz
    Posted at 06:22h, 02 diciembre

This piece of writing is really a fastidious one it assists
    new net viewers, who are wishing in favor of blogging.

Posted at 06:12h, 13 diciembre

Nice post. I learn something new and challenging on websites I stumbleupon on a
    daily basis. It will always be exciting to
    read content from other writers and practice a little something from their
    web sites.

Here is my web site :: http://zero-gketo.net/

• 릴게임사이트
    Posted at 10:25h, 28 diciembre

I love it when people come together and share thoughts. Great website, stick with it!

• 온라인바카라
    Posted at 10:34h, 28 diciembre

Great post, I think blog owners should larn a lot from this website its real user friendly.

• 바카라
    Posted at 10:41h, 28 diciembre

Hello there! I know this is somewhat off topic but I was wondering which blog platform are you using for this site? I’m getting tired of WordPress because I’ve had problems with hackers and I’m looking at options for another platform. I would be fantastic if you could point me in the direction of a good platform.

• helpful site Porsche Taycan Weight
    Posted at 15:27h, 18 enero

This paragraph gives clear idea in favor of the new people of blogging, that truly how to do running a blog.

Posted at 02:42h, 30 enero

Hello There. I found your weblog using msn. This is an extremely well written article.
    I will make sure to bookmark it and return to read extra of your helpful info.
    Thanks for the post. I will certainly return.

• error.li
    Posted at 23:43h, 02 febrero

Hey there would you mind letting me know which hosting company you’re using?
    I’ve loaded your blog in 3 different web browsers and I must say this blog loads
    a lot faster then most. Can you suggest a good web hosting
    provider at a reasonable price? Kudos, I appreciate it!

• indiwiki.udata.id
    Posted at 22:34h, 12 febrero

WOW just what I was looking for. Came here by searching for sore gums treatment

• read online
    Posted at 14:28h, 16 febrero

Stem Learning Examples In What Ways Are The Chemical Effects Of Electric Current Used

Also visit my web page; read online

• Jerrod
    Posted at 16:43h, 22 febrero

Hey just wanted to give you a brief heads up and let you
    know a few of the pictures aren’t loading properly.
    I’m not sure why but I think its a linking issue. I’ve tried it
    in two different browsers and both show the same outcome.

• mshahid
    Posted at 08:09h, 06 marzo

This is a smart blog. I mean it. You have so much knowledge about this issue, and so much passion. You also know how to make people rally behind it, obviously from the responses. vape attic olathe

• LeighSMahula
    Posted at 13:39h, 17 marzo

I am just really enjoying the theme/form of your site.
    Do you ever come upon any browser compatibility issues?

A variety of my blog visitors have complained about my website not
    working correctly in Explorer but looks great in Opera.
    Are you experiencing any suggestions to help you fix this problem?

my blog :: LeighSMahula

• source
    Posted at 03:21h, 19 marzo

An outstanding share! I have just forwarded this
    onto a colleague who has been doing a little homework on this.
    And he actually bought me dinner simply because
    I stumbled upon it for him… lol. So allow me to reword
    this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanks for
    spending the time to talk about this topic here